Har du nån gång gjort en sökning på exempelvis Google och undrat varför vissa träffar hamnar på startsidan och andra inte? Det beror sannolikt på att de som kommer först i sökresultatet har arbetat med så kallad sökmotoroptimering. Det vill säga jobbat strategiskt och metodiskt med att anpassa sin sida efter hur sökmotorerna samlar och värderar data.
Hur fungerar sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering, eller SEO som det också kan kallas, är en hel vetenskap. Men generellt sett gillar sökmotorer hemsidor som är välstrukturerade, har unik text och länkas både till och från (ett tips om du behöver länkar är att besöka Artikelexpressen.se, där kan man publicera artiklar med länkar). Det gör att det till exempel ofta är värt att skriva om produkttexter om du vidareförsäljer något. Tar du bara texterna direkt från tillverkaren är risken stor att sökmotorerna kommer värdera dig lägre än de konkurrenter som säljer samma sak som dig men gjort lite mer jobb.
Vad är värdet med sökmotoroptimering?
Hur ofta klickar du dig vidare till andra sidan på ett sökresultat? Faktum är att det är väldigt få som gör det, vilket i praktiken innebär att de som inte syns direkt på en specifik sökning inte finns. På en konkurrensutsatt marknad är det alltså väldigt viktigt att jobba med den här typen av marknadsföring. Det är dessutom förhållandevis billigt i jämförelse med till exempel en stor reklamkampanj. Mycket av det kan du göra själv, även om det finns stora fördelar med att ta kontinuerlig hjälp av ett proffs inom området.
Spelar sökorden någon roll?
Sökord och topprankingar i sökmotorerna är idag väldigt svåra att komma över, eftersom många redan arbetat in sig på listorna. Det gäller särskilt för de mest populära orden där en liten aktör har väldigt nära noll chans att slå igenom. Ett exempel på det är sökordet “bank” där kampen om toppnoteringarna framförallt står mellan storbankerna och en del kapitalstarka uppstickare. Om du är på en marknad där den typen av situation råder behöver du vara kreativ. Det går att ta reda på hur folk söker för att hitta en viss sak och sen ge sig in i tävlan om de mindre populära söktermerna. Du kanske kan gå all in på att äga söktermen “nischbank” istället. Eller försöka vinna kampen om att vara nummer ett på termen “trevligaste banken”.
Köpta sökningar
Ett annat sätt att toppa sökningarna är givetvis att betala direkt till sökmotorerna. Har du nån gång gjort en Googlesökning så har du sannolikt märkt att de första sökningarna i listan är märkta med “sponsrad”. Då är det någon som gjort just det: betalat för att få synas högst upp. Det här är ett snabbt och enkelt sätt att få folk att uppmärksamma din hemsida. Du kommer dock få betala för varje gång någon klickar på länken, så här blir det extra viktigt att jobba med att konvertera kunder till besökare. Till skillnad från den organiska sökmotoroptimeringen kommer varje person som går in på din hemsida utan att köpa något kosta dig pengar. Priset är beroende av hur populärt ett sökord är och det är viktigt att veta att du inte kommer få några långsiktiga fördelar i sökmotorn bara för att du under en period betalat för att synas.